Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje olejów przekładniowych i ich charakterystyka
Olej przekładniowy odpowiada za smarowanie, czyli ograniczanie tarcia pomiędzy elementami współpracującymi. Produkty do przekładni używane w motoryzacji mają klasyfikację lepkościową SAE J306 oraz jakościową API. We wszystkich specyfikach brane są pod uwagę ich właściwości użytkowe. Jakie rodzaje olejów przekładniowych są dostępne w sklepach i czym się charakteryzują?
Klasyfikacja lepkościowa SAE
Klasyfikację lepkościową określa się jako najważniejszą dla właściwego doboru olejów przekładniowych. Stanowi ona główną część etykiety produktów i przez to jest najbardziej zauważalna podczas kontaktu z opakowaniem. Podobnie jak przy zakupie olejów silnikowych, wartość opisująca lepkość olejów przekładniowych podawana jest z wykorzystaniem dwóch liczb przedzielonych literą W.
Pierwsza z nich informuje o lepkości zimowej oleju, a druga — o lepkości letniej. Im niższa wartość pierwszej cyfry, tym w niższej temperaturze dany olej przekładniowy może pracować. W Polsce najpopularniejsze są oleje od 75 do 90, czyli 75W-90.
Klasyfikacja jakościowa API
Klasyfikacja API określa ilość dodatków i uszlachetniaczy, jakie producent postanowił dodać do oleju. Ich zadaniem jest zmiana lub poprawa działania właściwości danego produktu. Poszczególnie oznaczenia to:
API GL-1 — olej bez dodatków, który w praktyce można by zastąpić nawet zwykłym olejem silnikowym. Takie produkty są rzadko spotykane w sprzedaży;
API GL-2 — olej z minimalną ilością dodatków antykorozyjnych i przeciw spienianiu. Przeznaczony do pracy w lekkich warunkach, pod niewielkimi obciążeniami;
API GL-3 — olej z dużo większą ilością dodatków poprawiających smarowność i odporność na zatarcie, obecnie również okazuje się rzadko spotykany;
API GL-4 — olej z dużą ilością dodatków uszlachetniających. Wykorzystywany do pracy przy dużych obciążeniach i małej prędkości (lub na odwrót). Jest to podstawowy produkt używany obecnie w manualnych skrzyniach biegów.
API GL-5 — olej z bardzo dużą ilością dodatków zwiększających smarowność. Wykorzystywany w przekładniach działających pod średnimi i dużymi obciążeniami takimi jak duży moment obrotowy i wysoka prędkość;
API GL-6 — olej przeznaczony do pracy w ekstremalnych warunkach, rzadko spotykany na rynku.
Wymiana oleju przekładniowego w manualnej skrzyni biegów powinna odbywać się co około 100 tysięcy kilometrów z wykorzystaniem autoryzowanych produktów, które znaleźć można np. w hurtowni Buwar z Legnicy. Po zakupie auta również warto tę czynność wliczyć w koszty startowe, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana