Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Po czym poznać, że alternator wymaga naprawy?
Alternator to bardzo ważny element układu elektrycznego w samochodzie. Jego zadaniem jest zamiana energii mechanicznej w elektryczną, która jest niezbędna do ładowania akumulatora. Choć nie jest to część ulegająca częstym awariom, to jednak niekiedy do nich dochodzi. Wtedy potrzebna jest naprawa alternatora. Dowiedz się, po czym poznać, że ten szwankuje.
Kiedy naprawa alternatora jest konieczna? Objawy
Zadaniem alternatora jest podawanie do akumulatora prądu o odpowiednim napięciu. Jeśli producent nie określi inaczej, jest to napięcie mieszczące się w przedziale: 13,8 V-14,5 V. Kiedy pojawia się usterka, alternator może podawać prąd o zbyt niskim napięciu albo w ogóle nie wytwarzać energii elektrycznej. Pierwszym i najbardziej oczywistym objawem, że naprawa alternatora jest konieczna, jest więc świecenie kontrolki ładowania akumulatora. Inne objawy to:
migająca co jakiś czas kontrolka ładowania akumulatora;
nierówno świecące światła (albo tylko jedno) i szybkie wypalanie się żarówek;
szybkie rozładowywanie się akumulatora;
hałasy w okolicy silnika wzmagające się wraz ze wzrostem obrotów;
problemy z rozruchem silnika.
Jakie części alternatora mogą się zepsuć?
Alternator zbudowany jest głównie z nieruchomych stojanów i obracających się w nich magnesów umieszczonych na wirnikach. Znajdują się w nim też prostownik, regulator napięcia, uzwojenie, łożyska oraz koło pasowe z paskiem wielorowkowym. Najczęstsze awarie alternatorów wynikają:
ze zużycia łożysk lub szczotek,
z przebić w uzwojeniu,
z usterki regulatora napięcia,
ze zwarć elektrycznych,
z pęknięć obudowy, przez które do środka dostają się woda i brud.
Jak naprawia się alternator?
Jeśli zauważysz objawy awarii alternatora, powinieneś jak najszybciej oddać samochód do mechanika. Szybka naprawa zapobiegnie niszczeniu całego obwodu ładowania i akumulatora. W takich firmach jak Autoelektroklima Daniel Mazurkiewicz naprawę alternatorów zaczyna się od dokładnej diagnostyki. Pierwszym krokiem są wnikliwe oględziny wszystkich elementów urządzenia. Kolejny to analiza działania diod prostowniczych. Sprawdza się je pod kątem występowania zwarć, przerw w środku diody, ewentualnych spadków napięcia lub za dużego przepływu prądu zwrotnego. Wszystkie zużyte lub uszkodzone elementy są następnie wymieniane.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana