Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Dlaczego brak smarowania wpływa negatywnie na stan turbosprężarki?

Smarowanie w turbosprężarce zapewnia odpowiednie warunki do pracy wszystkim elementom metalowym. Zbyt niski poziom oleju lub zastosowanie niewłaściwego preparatu może skutkować znacznym spadkiem wydajności, a nawet całkowitym uszkodzeniem układu. Aby temu zapobiec, warto wiedzieć, jak rozpoznać ewentualne awarie oraz co robić, by nie dopuścić do ich wystąpienia. Jaka jest zależność pomiędzy smarowaniem a stanem turbosprężarki?
Jakie znaczenie ma smarowanie dla pracy turbosprężarki?
Patrząc na całość systemu turbosprężarki, układ smarowania okazuje się jednym z jego ważniejszych punktów. Ma za zadanie zapewnić odpowiednie smarowanie silnika i łożyskowania turbosprężarki. Jest to konieczne, ze względu na bardzo szybkie obracanie się poszczególnych elementów z prędkością nawet do 300 tysięcy obrotów na minutę.
Olej silnikowy dostarczany jest do turbosprężarki przewodem wkręconym w jej rdzeń. Z kolei na łożyskowanie wałka głównego układ wykorzystuje dwa kanały połączone z otworem dopływu oleju. W obu przypadkach smarowanie tworzy na powierzchniach film olejowy, który chroni części przed zatarciem czy przegrzaniem. Przepływający olej ma również chłodzić turbosprężarkę.
Jak widać, zbyt niski poziom oleju może być powodem wielu problemów. W razie wystąpienia nieszczelności w układzie lub zmiany ciśnienia doładowania, często konieczna staje się regeneracja turbosprężarki.
Przyczyny braku smarowania
Brak prawidłowego smarowania turbosprężarki lub zbyt mała ilość oleju silnikowego może wynikać z nieprawidłowej eksploatacji auta. Wyłączanie gorącego silnika często powoduje powstawanie osadu lub nagaru w obudowie łożyskowań, a to z kolei blokuje prawidłowy przepływ oleju. Tym samym skutkuje długie pozostawianie silnika na biegu jałowym, zwłaszcza zimą.
Do zaburzeń smarowania w układzie prowadzi też brak dbałości o konserwację oraz wykorzystanie słabej jakości komponentów. Przykładowo użycie niewłaściwej uszczelki wlotu może skutecznie ograniczać dopływ oleju. Identyczna sytuacja ma miejsce w przypadku założenia słabej jakości filtra. Aby mieć pewność co do zastosowanych części, warto korzystać z usług sprawdzonych firm, np. Diesel Expert. Prawidłowe serwisowanie zapewni odpowiednie smarowanie turbosprężarki na każdym pokonywanym kilometrze.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana