Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Co to jest galwanizacja i jakie znaczenie ma w motoryzacji?
Galwanizacja jest procesem elektrochemicznym, któremu poddaje się metale. Dzięki temu zyskują one lepszy wygląd i ochronę przed korozją. Obie funkcje mają duże znaczenie w branży motoryzacyjnej. Jakie elementy samochodu najczęściej się galwanizuje? Jak uzyskuje się zamierzony efekt i jakie materiały wykorzystuje się w tym celu? Wyjaśniamy w artykule.
Czym jest galwanizacja?
Galwanizacja to jeden ze sposobów zabezpieczania antykorozyjnego powierzchni z metalu. Powstała na niej powłoka, chroni ją przed czynnikami atmosferycznymi i uszkodzeniami mechanicznymi. Dzięki temu nie tworzy się na niej rdza. Materiał jest o wiele trwalszy i spełnia swoje funkcje przez długi czas. A na czym dokładnie polega galwanizacja?
Metal (i nie tylko) zanurza się w innym płynnym metalu, w zależności od rodzaju procesu. Najpopularniejsze to:
cynkowanie,
chromowanie,
cynowanie,
kadmowanie,
złocenie,
niklowanie,
miedziowanie,
srebrzenie.
Wybór zależy od pożądanego efektu. Duże walory estetyczne zyskuje się dzięki chromowaniu: metal tak błyszczy, że widzi się w nim swoje odbicie. Dekoracyjność osiągnie się też w wyniku srebrzenia. Miedziowanie zwiększa przewodnictwo cieplne i elektryczne. Z kolei niklowanie stosuje się często w odniesieniu do elementów elektronicznych.
Rodzaj procesu galwanizacji zależy też od tego, jaki metal ma być powleczony. Jeśli powierzchnia ma duży potencjał elektrochemiczny, wykorzystuje się powłoki anodowe (cynk, kadm). Na podłoże o niskim potencjale elektrodowym nanosi się za to powłoki katodowe (chrom, miedź, nikiel, ołów, złoto, srebro). Te różne metody ochrony wiążą się z lepszymi lub gorszymi właściwościami. Cynk i nikiel na przykład są odporne na wysoką temperaturę i zarysowania.
W galwanizacji stosuje się zjawiska elektrochemiczne — w kąpieli galwanicznej zawarte są elektrody, między którymi przepływa prąd. Energię elektryczną dostarcza się z zasilacza z trójfazowym transformatorem mocy lub uzwojeniem wielofazowym. Zanim przystąpi się do tych czynności, trzeba oczyścić i wypolerować powierzchnię.
Jakie elementy pojazdów poddaje się galwanizacji?
Ze względów funkcjonalnych i wizualnych, często poddaje się chromowaniu samochody zabytkowe. Dzięki temu zyskują „nową” skórę, zwiększa się ich wytrzymałość i atrakcyjność. Często chromowanie poprzedza miedziowanie i niklowanie. Oprócz karoserii, galwanizuje się felgi, klamki, zderzak, pierścienie tłokowe i cylindry. Cynkowanie łożysk ślizgowych służy zmniejszeniu ich tarcia. Odnowisz zarówno nadwozie, jak profile zamknięte i podwozie.
Powszechna jest galwanizacja stali, ze względu na to, że ten materiał jest bardzo podatny na działanie wilgoci. To sprzyja powstawaniu rdzy. Jeśli jesteś posiadaczem klasycznego auta, najlepiej oddać go w ręce specjalistów, by o niego zadbali. Niektórzy sami zabezpieczają pojazdy powłoką metalową, co często nie kończy się zbyt dobrze. Trzeba mieć wiedzę, jak przygotować najpierw powierzchnię, potem kąpiel, a w końcu, jak ją zastosować. Właściwa praktyka równa się wysokiej dekoracyjności i żywotności pojazdu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana